ČTK vyrábí kachny

Česká tisková kancelář

doc. JUDr. PhDr. Jan Wintr, Ph.D.
předseda Rady ČTK

                                                                                                          Dne 20.2.2015

Věc:  Stížnost

 

Vážení,

Dne 19.2.2015 v 15,48 hod. vystavila ČTK, aniž by mne kdokoliv kontaktoval, text:

Koaliční poslanec Huml chce odchod trojice ministrů z vlády
Médium: Zpravodajství ČTK, Datum 19.02.2015, Autor: mtw

Ve zprávě píše:

Poslanec koaliční sociální demokracie Stanislav Huml je přesvědčen, že by z vlády měli okamžitě odejít jeho straničtí kolegové Jan Mládek a Lubomír Zaorálek i Martin Stropnický z hnutí ANO. Ministři průmyslu a obchodu, zahraničí a obrany by podle něj měli skončit kvůli tomu, že nejméně jedna česká firma dodávala zbraně na Ukrajinu. Poslanec známý svým proruským postojem se tak dnes vyjádřil na facebooku.


Jde o poměrně závažné sdělení s kterým byl během dne konfrontován ministr Mládek a díky senzacechtivému titulku jej přebralo značné množství médií: Echo 24, Radiožurnál,  Eurozprávy.cz,  zprávy E15 a blesk.cz. Dnes 20.2. se text objevil i v tištěných Hospodářských novinách.

Na Echo 24 jsem na fb reagoval:

kluci ušatý novinářský - chce to přečíst vždy i článek, který sdílím. Je zcela zřejmé, že můj status je annonce na článek. Zdůraznění toho nejdůležitějšího z něj. Ale jako titulek a senzace dobrý.

Výsledkem je reakce redaktorů:

Koaliční poslanec Huml píše o odchodu trojice ministrů z vlády
Médium: Zpravodajství ČTK, Datum 19.02.2015, Autor: mtw
Koaliční poslanec Huml píše o odchodu trojice ministrů z vlády

Upravili jsme titulek a 1. odstavec na základě dalšího Humlova vyjádření. V 5. odstavci jsme doplnili podrobnosti

Později Huml v dalším komentáři uvedl, že text, který publikoval, má upozornit na článek, jenž sdílel. "Je zcela zřejmé, že můj status je anonce na článek. Zdůraznění toho nejdůležitějšího z něj," poznamenal. Text prý převzal.

A toto je screenshot mého statusu

Jde o perex. Text není můj, ale autora článku  na který upozorňuji a který je pod textem jak vidíte podepsán. Kdyby redaktor článek otevřel a přečetl, snadno by to zjistil. A vyjmout z perexu jen polovinu textu a nesdělit veřejnosti to podstatné o dvojím metru z druhého odstavce zvyšuje pravděpodobnost, že šlo o úmyslnou manipulaci.

Zásadního pochybení se redakce dopustila v momentě, kdy není schopna kontaktovat domnělého autora výroku.

Autor článku protestuje proti postupu ČTK zde : https://vlkovobloguje.wordpress.com/2015/02/20/media-nejen-o-ukrajinskem-konfliktu-18-2-2015-2/ :

A toto bylo z perexu vynecháno: Neznám větší absurditu! Zejména ted, když víme, co se na Ukrajině za ten rok stalo. Janukovyč, nejspíš, ani když si nalil mozkovnu, že byl jak motyka, nepomyslel ani na zlomek těch hrůz , co na Donbasu rozpoutali současní ukrajinští „demokraté“ proti vlastnímu obyvatelstvu!A to byl gauner a diktátor, pošlapávající ústavu a zákony! A všichni dělají jako že jo, to je to pravé ořechové, jen tak dál Poroši a Jaci!
https://vlkovobloguje.wordpress.com/…/media-nejen-o-ukraji…/

 

Podávám tímto stížnost, tvrdím, že postup redaktora ČTK byl v rozporu se zákonem. Zpráva rozhodně není objektivní, je lživá i v opravené verzi, když není uveden autor jehož výrok byl zkrácen. Postupem ČTK se cítím být poškozen. Stejně byl poškozen autor textu, poškozeni byli koneckonců i tři ministři vlády, které podle kachny ČTK vládní poslanec vyzývá k demisi.

Žádám o sdělení, jakým způsobem byla stížnost vyřízena.

 

                                                                                              Mgr. Stanislav Huml