Tiše sčítá a udeří. Bodový systém

MF DNES 28.1.2016
Ministr Ťok žádá zpřísnění, poslanec Huml „milost“ po pěti letech. Bodovému systému je 10 let a bude se nejspíš měnit. 

Nová pravidla silničního provozu s bodovým systémem se stala jedním z nejdůležitějších zákonů uplynulé dekády. Kupodivu přežila bez větší kritiky a bez velkých změn. 
Bodový systém dokonce částečně porazil i svého největšího „nepřítele“, tedy „osobu blízkou“. 
Po novele zákona platí pokutu za rychlost majitel auta v případě, že nenahlásí, kdo s jeho vozem zrovna jel, a vymluví se, že to byl příbuzný. 
Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) chce nyní zpřísnit pokuty a bodové hodnocení za nejzávažnější přestupky - velké překročení rychlosti a vjetí na železniční přejezd na červenou. „Uvažujeme o principu dvakrát a dost u nejzávažnějších přestupků. A chceme řidiče lépe informovat, kolik nasbírali bodů,“ slíbil včera Ťok. 

Za dva přestupky bez řidičáku 

Princip „dvakrát a dost“ znamená, že například za velké překročení rychlosti o 40 km/h v obci a 50 km/h mimo obec dostane hříšník 6 bodů místo dnešních pěti. Za opakování takového přestupku je rovnou na dvanácti a končí. 
Pokud jde o lepší informování, Ťok naráží na to, že někteří řidiči dostali 12 bodů, aniž o tom věděli. Úředníci jim posílali obsílky se zpožděním. Ministerstvo proto uvažuje o povinnosti pro úředníky informovat lidi i po dosažení 6 nebo 9 bodů. Šlo by o jakési „první varování“. Slabinou bodového systému je tedy vlastně fakt, že pracuje sice efektivně, ale tiše. Sčítá hříchy, navenek se nic neděje a třeba až po letech člověk náhle zjistí, že musí odevzdat řidičák, protože nasbíral 12 bodů. 
poslanec a bývalý policista Stanislav Huml (ČSSD) kritizuje systém, ve kterém může člověk přijít o řidičák také kvůli přestupku starému třeba pět let. Za určitých okolností se mu body totiž nikdy neumažou, ale naopak pomalu sčítají. Upozorňuje, že po pěti letech se vymažou z rejstříku i zločiny, ale bodované přestupky nikoli. 
„Já si dokonce myslím, že je to protiústavní. Nemělo by se na nás koukat jako na lumpy, když jsme něco spáchali před pěti lety,“ argumentuje Huml. 

Léčba šokem 

Huml oceňuje na bodovém systému hlavně „léčbu šokem“ v době, kdy začal platit. „Snížil nehodovost hlavně na začátku,“ dodal Huml. 
Podobně mluví i vedoucí dopravního inspektorátu ve Strakonicích Petr Kukrál. „Bodový systém fungoval perfektně na samém začátku, tedy prvního půl roku. Pak si řidiči postupně zvykali a již nejsou tak ostražití jako na začátku,“ míní Kukrál. 
I Kukrál má jeden zlepšovák. Uděloval by body i za zavinění nehody, protože je známá pravda, že na ně se zapomnělo. Člověka často postihne větší trest, když nenabourá, než když nabourá. 
„Trestné body měly být udělovány i za všechny dopravní nehody viníkům. A to zejména proto, že při dopravní nehodě řidič, který ji zaviní, ohrozí i další účastníky silničního provozu. Věřím, že tento nedostatek, na který upozorňuji od samého začátku, odstraní chystaná novela,“ navrhuje dopravní policista Kukrál. 

Dvojnásobek pro mladé 

Dalším pokusem, jak změnit bodový systém, bude nejspíš zavedení nějakého přísnějšího režimu pro mladé. „U mladších řidičů bych byl pro určitou zkušební dobu, na kterou by jim byl řidičský průkaz vydáván, například dvouletou či tříletou. Zároveň bych byl i pro, kdyby za některé vážné dopravní přestupky získávali i dvojnásobek trestných bodů oproti zkušeným řidičům,“ říká například majitel autoškoly ve Strakonicích Jan Běhavý. 
MF DNES nedávno psala i o neférovém dopadu nových pravidel, protože za malé překročení rychlosti člověk někdy body dostane, jindy ne. Záleží na tom, jestli ho chytila ihned na místě policie, nebo mu přišla dodatečně obsílka, protože ho změřil pevný radar. Hodně se liší i výše pokut za rychlost v různých krajích. I to chce ministr dopravy Dan Ťok nějak sjednotit. 
Obecně však bodový systém obstál. „Na polovinu se snížil počet smrtelných úrazů za volantem, a to je pro mě hlavní číslo,“ říká poslanec za ANO Martin Komárek, který o bodovém systému hodně psal, když byl novinovým komentátorem. Bodový systém se za deset let své existence reformoval zásadněji dvakrát. Ťokova reforma by tak byla už třetí. V roce 2008 přibyla možnost umazat si 3 body na školení. 
V roce 2011 se zrušilo udělování trestných bodů za nerozsvícená světla a malé překročení rychlosti. 

***

Uvažujeme o principu dvakrát a dost u nejzávažnějších přestupků. A informovat řidiče, kolik mají bodů. 

Jak se (ne)jezdí v Česku 

Současní „hříšníci“ (stav k 19. lednu 2016) 29 let věk, v němž muži-řidiči dosahují nejčastěji 12 bodů řidiči, momentálně je jich 1 492 

31 let věk, v němž nejčastěji „bodují“ ženy - nyní jich má 12 bodů 130 

39 500 lidí nasbíralo 12 bodů a nesmí řídit. 

435 278 lidí dostalo zákaz ve správním řízení či rozhodnutím soudu poté, co se dopustili vážného přestupku (402 508 mužů a 32 770 žen). 

67 575 lidí od zavedení bodového systému už dostalo 12 bodů a nesmělo rok řídit (63 257 mužů a 4317 žen).