Most přes Labe

 

PRAHA (Asociace ASORKD) - Silniční most v Brandýse nad Labem z roku 1878 má být zdemolován. A to i přesto, že má velkou historickou hodnotu, což potvrdilo i Ministerstvo kultury ČR. Na jeho místě má stát zbrusu nový, železobetonový most za 216 200 000 korun, jehož stavba bude financována z fondů EU.
Jak se však Asociaci ASORKD podařilo zjistit, ze studie vypracované Ing. Ivanem Šírou vyplývá, že pokud by investor, kterým je Středočeský kraj, stávající most zrekonstruoval, náklady na stavbu by byly téměř o polovinu nižší! Podle inženýra Šíry by celková investice neměla přesáhnout 120 000 000 korun! Kraj však v srpnu 2010 podle tehdejšího starosty města Brandýs nad Labem Ondřeje Přenosila stavbu zastavil a to na základě iniciativy místních občanů http://www.info-brandys.cz/reakce-na-clanek-pana-starosty-v-ml/ (scan článku starosty na konci odkazu). 15. září 2010 byl David Rath občany informován, že přestavbu mostu lze realizovat s významnými finančními úsporami. Na tento podnět však Rath nikdy nezareagoval. Jak je však z posledního vývoje zřejmé, úřad vedený hejtmanem Davidem Rathem projekt nezměnil a v původní variantě ho prosazuje dál. Do kauzy vstupuje i Robin Povšík, náměstek hejtmana pro dopravu, který krom snahy zdemolovat stávající most iniciuje i demolici historické budovy nádraží v Mladé Boleslavi, která vzbuzuje občanský odpor http://petice-nadrazi.webnode.cz/index/.
Zástupce občanů MgA. Otmar Průša podal v roce 2008 podnět Ministerstvu kultury ČR na prohlášení mostu za kulturní památku. 26.4.2010 však MKČR tento podnět zamítlo s odůvodněním, že most je historicky cenný, ale nachází se v havarijním stavu a případná obnova mostu by znamenala jeho devalvaci. Jeden z argumentů MK ČR byl: „Ocelová příhradová konstrukce je původní, její podstatné části jsou zkorodované“. Rozhodnutí MKČR si leze tedy vykládat tak, že aby most neztratil při opravě hodnotu, MKČR se spokojuje s jeho demolicí.
http://www.mkcr.cz/cz/tiskovy-servis/prihradovy-silnicni-most-v-brandyse-nad-labem-59604/
K celé věci se také vyjádřil Ing. Jan Vítek, autor Nuselského mostu v Praze, expert s více jak šedesátiletou praxí. Ten ve svém vyjádření ze 14.2.2011 konstatoval, že rekonstrukce mostu může být značně levnější, než stavba mostu nového. Jan Vítek navrhuje celou věc ještě jednou zvážit a rozhodnout, zda má být ponechán most coby památkový objekt. 
Poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml se ke kritikům plánovaného projektu přidává s tím, že stavební akci považuje v předložené podobě za zbytečně megalomanskou.
Asociace ASORKD vyzývá KÚ Středočeského kraje, aby přehodnotil svůj záměr zdemolovat tento 133 let starý most a upřednostnil variantu ohleduplnou nejen k historickému dědictví města, resp. České republiky, ale ohleduplnou také k evropským prostředkům, které jsou v tomto případě neúčelně vynaloženy.
Asociace ASORKD vyzývá Ministerstvo kultury ČR, aby přezkumným řízením prohlásilo most v centru města Brandýs nad Labem kulturní památkou. Podnět k přezkumu ministerstvo obdrželo před týdnem.
Demolici historického mostu dále odmítají:
prof. Ing. arch. akad. arch. Václav Girsa, Fakulta architektury ČVUT v Praze
PhDr. JUDr. Pavel Kroupa, NPÚ ÚOP středních Čech v Praze
Ing. Jan Vinař, projektant
prof. Ing. Bohumír Voves , DrSc., katedra betonových a zděných konstrukcí ČVUT v Praze
Ing. Rudolf Křížek, projektant
Ing. Vladimír Tvrzník, CSc., Česká betonářská společnost
Prof. Tomáš Vaněk, soudní znalec v oboru stavebnictví
prof. Jiří Studnička DrSc., katedra ocelových a dřevěných konstrukcí ČVUT v Praze
Studii Ing. Ivana Šíry, stanovisko Ing. Jana Vítka a poslance VV Mgr. Stanislava Humla a dalších umístíme ještě dnes na webu Asociace http://www.asorkd.cz/kauzy/ 
Kontakt na MgA. Otmara Průšu, občanského aktivistu z Brandýsa nad Labem – Tel.: 724 928 281, E-mail: otmar.p@seznam.cz , Web: http://otmarprusa.com/

URL článku: http://ecomonitor.cz/tiskzpr2.shtml?x=2277807